تناسب اندام در تابستان

ایران بانو دات کام
تناسب اندام در تابستان,
از حدود ۵۰ سال پیش به این سو، تعداد كودكان چاق، سه برابر شده است و ۷۰ تا ۸۰ درصد آنان به بزرگسالان چاق تبدیل می‌شوند. بنابراین بسیاری از كودكان و نوجوانان امروز، جوانان و بالغان چاق آینده خواهند بود كه در معرض ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت نوع ۲، پرفشاری خون، بیماری قلبی، كلسترول بالا و آسم قرار دارند.
خوشبختانه، والدین می‌توانند از بروز این بیماری‌ها در نوجوانان جلوگیری كنند. چگونه؟ فصل تابستان و گرما نزدیك است و نوجوانان و خانواده‌شان می‌توانند سبك زندگی خود را اصلاح كنند. یكی از پزشكان خانواده و استاد دانشگاه میشیگان چند نكته را پیشنهاد می‌كند كه با رعایت آن می‌توان تابستان سالمی داشت.
ـ تماشای تلویزیون، محدود! ارتباط زیادی میان مقدار تماشای تلویزیون، كار یا بازی با رایانه و بازی‌های ویدیویی و بروز چاقی وجود دارد. بنابراین، این‌گونه فعالیت‌های نوجوانان باید كمتر از دو ساعت در در روز باشد و در مقابل، فعالیت‌های جسمی افزایش یابد.
ـ فعالیت‌ها را لذت‌بخش كنید: فعالیت‌های جسمی به ویژه برای نوجوانان یا حتی كودكان نباید خسته كننده باشد. در هوای گرم بسیاری از فعالیت‌ها را می‌توان انجام داد كه هم مفرح باشد و هم موجب تناسب اندام شود. بازی‌های پرجنب‌وجوش، طناب‌زدن، شنا كردن، بازی با تخته اسكیت و دوچرخه‌سواری از جمله فعالیت‌های مناسب‌اند. ورزش‌های گروهی مثل فوتبال، والیبال و بستكبال برای تناسب اندام نوجوانان بسیار مناسب است.
ـ همه خانواده مشاركت كنند: سعی كنید كارهای مفرح و لذت‌بخشی انتخاب كنید كه همه اعضای خانواده در آن بتوانند شركت كنند. برای مثال دسته‌جمعی دوچرخه‌سواری كنید، به باغ‌وحش یا پارك جنگلی بروید یا در باغ و باغچه به گلكاری بپردازید. كودكان و نوجوانان اگر همراه با خانواده و به ویژه پدر و مادر به ورزش یا هر فعالیت دیگر بپردازند، هم بسیار لذت خواهند برد و هم بسیار سریع و در عین حال دایمی به این عادت مفید، خواهند پرداخت. از سوی دیگر، كودك و نوجوان چاق احساس تنهایی و انزوا نخواهد كرد. ضمن اینكه ورزش كردن را به عنوان یك سبك زندگی و فرهنگ درست، خواهند آموخت.
ـ به میان‌وعده‌ها و تنقلات سالم پای‌بند شوید: آنچه در آشپزخانه شما است، بر انتخاب غذایی‌تان تاثیر می‌گذارد. اگر غذاهای چرب و شور تهیه شود، كودكان، نوجوانان، جوانان و والدین در رژیم غذایی خود از این مواد غذایی استفاده خواهند كرد. بنابراین بهتر است از غلات، سبزی‌ها، ماست و پنیر و كره بادام زمینی یا انواع مغزهای دیگر برای میان وعده سالم استفاده شود. یادتان باشد كه ذایقه افراد از اوایل زندگی شكل می‌گیرد. بهتر است ذایقه خود را به غذاهای شور، شیرین و چرب، عادت ندهیم چون عوامل اصلی بروز چاقی‌اند.
ـ برنامه‌ریزی كنید: كودكان و نوجوانان در تابستان به اختیار خود رها می‌شوند. در حالی كه می‌توان برای تفریح‌ آنها برنامه‌های ساده و لذت‌بخشی طرح كرد. خود نوجوانان هم با كمك والدین و هم‌سالان خود می‌توانند در این امر مشاركت كنند. روز قبل درباره برنامه‌ها با دوستان و والدین خود گفتگو می‌كنند و روز بعد برنامه‌هایی را كه انجام دادند، پیگیری می‌كنند تا نتیجه آن را بدانند و برنامه‌های خود را اصلاح كنند.
ـ الگوی خوبی برای نوجوانان باشید: اگر كودكان و نوجوانان، والدینی داشته باشند كه سبك زندگی سالم را رعایت و خودشان بسیاری از مواد غذایی سالم و مفید را مصرف كنند، از آنان الگو می‌گیرند و تبعیت می‌كنند. والدین اگر می‌خواهند، نوجوانان پرانرژی و فعالی داشته باشند باید خود نیز با آنان همراه شوند. حتی برای چیزهایی كه به نظر كوچك و بی‌اهمیت‌اند مانند خرید از مغازه نزدیك منزل، بهتر است به جای رانندگی، پیاده‌روی كنیم. این كارها موجب می‌شود تا كودكان و نوجوانان به انجام دادن فعالیت‌های جسمی تشویق شوند و در حقیقت، شیوه زندگی سالم را از این دوران بیاموزند. اگر والدین رفتار درست را انجام داده و به كودك و نوجوان خود آموزش دهند، این رفتارها جزو عادت آنها خواهد شد و عادت درست زندگی از بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری می‌كند.
▪ ادامه دهید! یعنی این‌كه این رفتارها فقط برای فصل تابستان نیست بلكه تابستان و تعطیلات مدارس، فرصت مناسبی است برای برنامه‌ریزی درست و اصلاح شیوه زندگی و عادت كردن به تغذیه سالم و فعالیت‌های جسمی. تابستان فرصت مناسبی است برای این‌كه سلامت را در اولویت زندگی خود و نوجوانان‌مان قرار دهیم. عادت و پیروی كردن از شیوه زندگی سالم، از دوران كودكی و نوجوانی پا می‌گیرد، آن را ریشه‌دار كنیم.

منبع : روزنامه سلامت

 گرد آوری مطالب : iranbanou.com

کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه