از مضرات شکر چه می دانید؟

از مضرات شکر چه می دانید؟ - تصویر 1

 

از مضرات شکر چه می دانید؟

شکر فاقد کلیه مواد مغذی، ویتامین‌ها و املاح است و بهتر است افراد کمتر از 5 درصد انرژی روزانه خود را از شکر دریافت کنند.پیام فرح بخش متخصص تغذیه گفت: شکر محصولی است که انرژی فراوان دارد و فاقد کلیه مواد مغذی به حساب می‌آید شکر هیچ گونه ویتامین و املاحی ندارد هر گرم شکر 4 کالری انرژی به ما می دهد. انجمن غذای آمریکا ذکر می کند که بهتر است افراد کمتر از 5 درصد انرژی روزانه‌ خود را از شکر دریافت کنند.

 

وی بیان کرد: در آقایان بهتر است کمتر از 150 کالری در روز انرژی دریافت کنند و در خانم‌ها کمتر از 100 کالری در روز شکر دریافت شود. همان طور که گفته شد شکر فاقد املاح و مواد معدنی است و حالت ذخیره‌ای در بدن پیدا می‌کند و می‌تواند قندها به چربی‌ها از نوع تری‌گلیسیرین تبدیل شده و ذخیره شوند.

 

فرح بخش درادامه افزود: این ذخیره نشدن معمولا اولین نقطه‌ای که در بدن اتفاق می‌افتد شکم و پهلو است. بنابراین اگر ما کالری اضافه را از شکر دریافت کنیم نه تنها کمکی به ما نمی‌کند بلکه باعث اضافه شدن وزنمان و باعث اضافه شدن سایز دور کمر ما می‌شود.وی اظهار داشت: افراد تا جایی که بتوانند از شکر کمتر استفاده کنند به عنوان مثال اگر بخواهیم بگوییم مواد غذایی چقدر شکر دارد

 

می‌گوییم یک قوطی نوشابه حاوی هفت قاشق چایی خوری شکر است یک دونات متوسط 3.5 قاشق، یک برش کیک میوه‌ای 5 قاشق، یک برش کیک اسفنجی و هویجی 3 قاشق چای خوری شکر دارد.این متخصص تغذیه در پایان عنوان کرد: بنابراین خیلی وقت‌ها شکرهایی که دریافت می‌کنیم به آن توجه نمی‌کنیم و به راحتی کیک استفاده می‌کنیم فارغ از اینکه حاوی شکر فراوانی است.


دکتر ایرج خسرونیا

بله، متاسفانه مصرف قند و شکر در ایران بیش از بیشتر کشورهاست به همین علت چاقی، دیابت، فشارخون و بیماری های قلبی عروقی شایع است و حتی افراد جوان به این بیماری ها دچار می شوند. سرانه مصرف قند و شکر و شیرینی در ایران حتی از کشورهای عربی بیشتر است. شاید علتش این باشد که دولت قند و شکر را جزو موادغذایی ضروری می داند

 

و برای آن یارانه پرداخت می کند. به همین دلیل به راحتی در دسترس هستند و مصرفشان بالاست و عوارض مصرف زیادشان مشاهده می شود. در ایران از قند و شکر معمولا به عنوان شیرین کننده چای استفاده می شود. در بیشتر غذاهای ایرانی و انواع شیرینی هم از شکر استفاده می شود و بیشتر افراد چاق هستند یا اضافه وزن دارند. بدن با مصرف شیرینی و قند و شکر بدون دریافت موادمغذی،

 

فقط کالری دریافت می کند که بدن ما روزانه به مقدار کمی قند نیاز دارد اما می تواند آن را از طریق مصرف گندم، نشاسته و سیب زمینی تامین کند. به نظر من دولت باید به جای اینکه هوای قند و شکر را داشته باشد، هوای لبنیات را داشته باشد که متاسفانه مصرفش روز به روز کمتر و عوارض کمب��دش مانند پوکی استخوان بیشتر مشاهده می شود. در کل، برای کم کردن آمار مبتلایان به چاقی، فشارخون و دیابت لازم است در مصرف قند احتیاط کنیم.

 

اگر زیاد قند بخوریم، مرض قند می گیریم؟

دکتر محمدرضا مهاجرتهرانی

فوق تخصص غدد و متابولیسم

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران

بیماری دیابت با افزایش میزان دریافت کالری ارتباط دارد. موادغذایی می توانند منبع کربوهیدرات، چربی و پروتئین باشند. موادغذایی حاوی قندهای ساده نیز باعث افزایش سریع قندخون در بیماران دیابتی می شوند. قند موجود در شکر سریع وارد جریان خون و در بیماران دیابتی باعث افزایش قندخون می شود،

 

بنابراین این بیماران باید از کربوهیدرات و قندهای پیچیده مانند نشاسته استفاده کنند تا از افزایش سریع قندخونشان پیشگیری شود. پاسخ این پرسش که آیا مصرف قند و شکر می تواند باعث ابتلا به دیابت شود، منفی است اما کالری که می تواند از طریق قند، شکر و چربی دریافت شود، اضافه وزن ایجاد می کند و اضافه وزن،

 

مقاومت به انسولین را افزایش می دهد. افزایش مقاومت به انسولین هم باعث می شود کارکرد لوزالمعده دچار اختلال شده و به تدریج قندخون بالا برود و دیابت ایجاد شود. پس بهتر است بیماران دیابتی کمتر مواد شیرین و قندهای ساده مصرف کنند. البته بیماران دیابتی می توانند از میوه های شیرین به مقدار مشخص در میان وعده هایشان (صبح بعد از صبحانه، بعد از ظهر و آخر شب) استفاده کنند.

 

گردآوری: مجله اینترنتی دلگرم

 

کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه